Aktualności i ogłoszenia
27.07.2024 r.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Opolu w 2024 r. przystąpi do realizacji programów, ukierunkowanych na zmianę postaw/zachowań osób stosujących przemoc domową.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż w programach korekcyjno-edukacyjnych oraz psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc domową mogą uczestniczyć osoby uzależnione od alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych, po zakończonym programie psychoterapii uzależnień.
6.06.2024 r.
25.03.2024 r.
29.02.2024 r.
22.02.2024 r.
Uchwała nr 3295/24 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 19.02.2024 r. w sprawie przyjęcia przez Zarząd Powiatu Opolskiego projektów programów „Powiatowego programu przeciwdziałania przemocy domowej oraz ochrony ofiar przemocy domowej na lata 2024-2030” oraz „Powiatowego programu profilaktycznego w zakresie promowania i wdrażania prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci zagrożonych przemocą domową na lata 2024-2030” i skierowania dokumentu do konsultacji społecznych.pdf (138,89KB)
Powiatowy program przeciwdziałania przemocy domowej oraz ochrony osób doznających przemocy domowej na lata 2024 - 2030.pdf (454,89KB)
Powiatowy program profilaktyczny w zakresie promowania i wdrażania prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci zagrożonych przemocą domową na lata 2024-2030.pdf (560,69KB)
31.01.2024 r.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Opolu, w 2024 r. przystąpi do realizacji programów, ukierunkowanych na zmianę postaw/zachowań osób stosujących przemoc domową.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż w programach korekcyjno-edukacyjnych oraz psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc domową mogą uczestniczyć osoby uzależnione od alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych, po zakończonym programie psychoterapii uzależnień.
25.01.2024 r.
Uchwała nr 3252/24 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 25 stycznia 2024 r. w sprawie przyjęcia projektu Programu rozwoju pieczy zastępczej w powiecie opolskim na lata 2024 - 2026 i skierowania dokumentu do konsultacji społecznych.docx (21,29KB)
Program rozwoju pieczy zastępczej w powiecie opolskim na lata 2024 – 2026.docx (162,03KB)
Powiatowa Społeczna Rada do Spraw Osób Niepełnosprawnych
Powiatowa Społeczna Rada do Spraw Osób Niepełnosprawnych jest organem opiniodawczo-doradczym, utworzonym przy Staroście Powiatu Opolskiego. Podstawą prawną działania Rady jest ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2003 r. w sprawie organizacji oraz trybu działania wojewódzkich i powiatowych społecznych rad do spraw osób niepełnosprawnych.
Skład Rady:
Na podstawie Zarządzenia NR OR.120.2.2024 z 8 stycznia 2024 r. roku Starosty Powiatu Opolskiego
w sprawie powołania Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych w Powiecie Opolskim została powołana Rada na lata 2024-2027 w składzie:
– Pan Krzysztof Wysdak – Przedstawiciel Powiatu Opolskiego,
– Pan Michał Matysiak – Kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej w Tarnowie Opolskim
– Pani Ewa Ziubrzycka–Bień – Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Tułowicach,
– Pani Małgorzata Rajczyk – Przewodnicząca Zespołu ds. Osób Niepełnosprawnych w Opolu,
– Pani Jagoda Maziarz – Przedstawiciel Powiatowego Urzędu Pracy w Opolu,
Zadania Rady:
Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych jest organem opiniodawczo-doradczym działającym przy Staroście Powiatu Opolskiego, do jej zadań należy:
1. inspirowanie przedsięwzięć zmierzających do:
a) integracji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych;
b) realizacji praw osób niepełnosprawnych;
2. opiniowania projektów powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych;
3. ocena realizacji programów;
4. opiniowanie projektów uchwał i programów przyjmowanych przez radę powiatu pod kątem ich skutków dla osób niepełnosprawnych.
Dane kontaktowe:
Adres: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Opolu, ul. Ks. Opolskich 27, 45-005 Opole
Telefon kontaktowy: 77 44 20 504
Adres mailowy: pcpropole@pcpropole.pl
10.01.2024 r.
6.12.2023 r.
Uchwała nr 3149/23 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 05.12.2023 r. w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na powierzenie realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej pn. Zapewnienie w latach 2024 – 2025 opieki stacjonarnej dla osób w podeszłym wieku i osób przewlekle somatycznie chorych, przyjętych i skierowanych do domu pomocy społecznej przed dniem 1 stycznia 2004 r., organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 oraz ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571).docx (18,29KB)
Załącznik do uchwały - Ogłoszenie DPS_28.11.2023.docx (43,71KB)
Załącznik nr 1 do ogłoszenia - Karta formalnej oceny 28.11.2023.docx (24,03KB)
Załącznik nr 2 do ogłoszenia - Karta merytorycznej oceny oferty_28.11.2023.docx (25,28KB)
Uchwała nr 3151/23 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 5 grudnia 2023 r. w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na powierzenie w latach 2024 – 2025 realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej, pn. Prowadzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 oraz ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571).docx (17,19KB)
Załącznik do uchwały - Ogłoszenie dom dla matek 29.11.2023.docx (40,75KB)
Załącznik nr 1 do ogłoszenia - Karta formalnej oceny 29.11.2023.docx (24,05KB)
Załącznik nr 2 do ogłoszenia - Karta merytorycznej oceny oferty_29.11.2023.docx (25,32KB)
24.02.2023 r.
Uwaga Wnioskodawcy!
Informujemy, że w dniu 2 lutego 2023 roku Zarząd Funduszu przyjął Kierunki działań i warunki brzegowe obowiązujące realizatorów pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w 2023 roku.
W 2023 roku w pilotażowym programie „Aktywny samorząd” będą realizowane następujące obszary i zadania programu:
- Moduł I: OBSZAR A – likwidacja bariery transportowej:
- Obszar A Zadanie 1 - pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu – adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu,
- Obszar A Zadanie 2 - pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z dysfunkcją narządu ruchu,
- Obszar A Zadanie 3 - pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego,
- Obszar A Zadanie 4 - pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z dysfunkcją narządu słuchu,
- OBSZAR B – likwidacja barier w dostępie do uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym:
- Obszar B Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności ( do 16 roku życia) lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności z dysfunkcją narządu wzroku lub obu kończyn górnych,
- Obszar B Zadanie 2 - dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania,
- Obszar B Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z dysfunkcja narządu wzroku,
- Obszar B Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania – pomoc adresowana jest do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia), z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy,
- Obszar B Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, adresowana do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia),
- OBSZAR C – likwidacja barier w poruszaniu się:
- Obszar C Zadanie 1 - pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, adresowana do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) i dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym,
- Obszar C Zadanie 2 - pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, adresowana do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia)
- Obszar C Zadanie 3 - pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości, adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności,
- Obszar C Zadanie 4 - pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne (co najmniej na III poziomie jakości), adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności,
- Obszar C Zadanie 5 - pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego, adresowana do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania.
- Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką), adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, którzy są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka.
- Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w szkole wyższej lub szkole policealnej lub kolegium, a także do osób mających przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.
Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie w ramach programu Aktywny Samorząd
Wnioski o dofinansowanie można składać w formie elektronicznej w systemie SOW (https://sow.pfron.org.pl/) już od dnia 1 marca 2023 r.
Przypominamy i zachęcamy - możecie Państwo złożyć wniosek nie wychodząc z domu!!
Termin zakończenia przyjmowania wniosków w ramach modułu I wypada dnia 31 sierpnia 2023 r.
Termin zakończenia przyjmowania wniosków w ramach modułu II wypada:
- dnia 31 marca 2023 r. (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2022/2023),
- dnia 10 października 2023 r. (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2023/2024).
Wysokość dofinansowania
Z aktualnymi warunkami dofinansowania (wysokość dofinansowania, wymagany udział własny w zakupie) można się zapoznać w ust. 9 oraz ust. 21-24 dokumentu pn. „Kierunki działań (…)” w 2023 roku.
Wnioski są oceniane merytorycznie w systemie punktowym (maksymalna liczba pkt – 100), w bieżącym roku preferowane są wnioski dotyczące osób niepełnosprawnych, które:
- uzyskały do wniosku pozytywną opinię eksperta w zakresie dopasowanej wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z ich aktywności - liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
- posiadają znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – w orzeczeniu o niepełnosprawności posiadają więcej niż jedną przyczynę wydania orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenie to jest wydane z powodu całościowych zaburzeń rozwojowych (12-C) - liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
- są zatrudnione (w rozumieniu programu) - liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
- posiadają podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP i złożyły wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w SOW – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
- złożyły wniosek w pierwszym półroczu 2023 roku – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 5,
- w 2022 lub w 2023 roku zostały poszkodowane w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 5,
- rozpoczynają lub kontynuują naukę w szkole podstawowej, ponadpodstawowej, policealnej, studia (studia I lub II stopnia, magisterskie, podyplomowe, doktoranckie, przewód doktorski) - liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 15,
- poruszają się za pomocą wózka inwalidzkiego - liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
- nie otrzymały dotąd dofinansowania ze środków PFRON na zakup przedmiotu dofinansowania objętego wnioskiem - liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
- złożyły kompletny wniosek w dniu przyjęcia - liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 15.
Informacja dla studentów
Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w:
- w szkole policealnej,
- w kolegium,
- w szkole wyższej (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub doktoranckie prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym / dziennym lub niestacjonarnym / wieczorowym / zaocznym lub eksternistycznym, w tym również za pośrednictwem Internetu), lub szkole doktorskiej.
Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie:
Wnioski o dofinansowanie można składać w formie elektronicznej w systemie SOW (https://sow.pfron.org.pl/) już od dnia 1 marca 2023 r.
Przypominamy i zachęcamy - możecie Państwo złożyć wniosek nie wychodząc z domu!!
Termin zakończenia przyjmowania wniosków wypada:
- dnia 31 marca 2023 r. (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2022/2023),
- dnia 10 października 2023 r. (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2023/2024).
Wysokość dofinansowania
Kwota dofinansowania kosztów nauki (na semestr/półrocze) wynosi w przypadku:
- dodatku na pokrycie kosztów kształcenia:
- do 1.100 zł - dla wnioskodawców pobierających naukę w szkole policealnej lub kolegium,
- do 1.650 zł dla pozostałych Wnioskodawców,
- dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego
– do 4.400 zł, - opłaty za naukę (czesne) – wysokość kosztów czesnego w ramach jednej, aktualnie realizowanej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku) - niezależnie od daty poniesienia kosztów; dofinansowanie powyżej kwoty 4.400 zł jest możliwe, jeśli wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.
Przez przeciętny miesięczny dochód Wnioskodawcy należy rozumieć dochód w przeliczeniu na jedną osobę w gospodarstwie domowym Wnioskodawcy, o jakim mowa w ustawie z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych, obliczony za kwartał poprzedzający kwartał, w którym złożono wniosek. Dochody z różnych źródeł sumują się. W przypadku działalności rolniczej – dochód ten oblicza się na podstawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2021 r. (Obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 23 września 2022 r.), według wzoru: [(3.288 zł x liczba hektarów)/12]/ liczba osób w gospodarstwie domowym Wnioskodawcy.
Warunki zwiększenia dofinansowania w formie dodatku na pokrycie innych (niż koszt czesnego) kosztów kształcenia
Dodatek może być zwiększony, nie więcej niż o:
- 770 zł – w sytuacjach, które określi realizator programu,
- 550 zł – w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna ponosi koszty z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania,
- 330 zł – w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna posiada Kartę Dużej Rodziny,
- 330 zł – w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna pobiera naukę jednocześnie na dwóch (lub więcej) kierunkach studiów/nauki,
- 220 zł – w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna studiuje w przyspieszonym trybie,
- 330 zł – w przypadku, gdy Wnioskodawcą jest osoba poszkodowana w 2022 lub w 2023 roku w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych,
- 330 zł w przypadku, gdy Wnioskodawca korzysta z usług tłumacza języka migowego,
- 880 zł – gdy Wnioskodawca posiada podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP i złoży wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w dedykowanym systemie przygotowanym przez PFRON (możliwość ta dotyczy tylko tych Wnioskodawców, którzy skorzystają z tego zwiększenia po raz pierwszy),
- 550 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca w poprzednim semestrze pobierał lub aktualnie pobiera naukę w formie zdalnej, w tym w systemie hybrydowym.
Jeśli osoba niepełnosprawna pobiera naukę jednocześnie na dwóch lub więcej form kształcenia na poziomie wyższym (kierunków studiów) kwota dofinansowania do czesnego może być zwiększona o równowartość połowy kosztów czesnego na kolejnym/kolejnych kierunkach nauki, przy czym dofinansowanie powyżej kwoty 2.200 zł jest możliwe, jeśli wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę, z zastrzeżeniem zasad dotyczących wkładu własnego.
Dodatek na pokrycie innych kosztów kształcenia ma charakter progresywny i motywacyjny
Wysokość faktycznie udzielonego dodatku jest uzależniona od poziomu nauki i postępów w nauce. W stosunku do wyliczonej dla danego Wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku (zgodnie z warunkami dot. jego zwiększenia), wysokość możliwej wypłaty wynosi:
- do 50% wyliczonej dla wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku – w przypadku pobierania nauki na pierwszym roku nauki w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym, a w przypadku form kształcenia trwających jeden rok – do 75%,
- do 75% wyliczonej dla wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku – w przypadku pobierania nauki na kolejnym, drugim roku edukacji w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym,
- do 100% wyliczonej dla wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku – w przypadku pobierania nauki w kolejnych latach (od trzeciego roku) danej formy edukacji na poziomie wyższym,
przy czym studenci studiów II stopnia i doktoranci szkół doktorskich oraz uczestnicy studiów doktoranckich mogą otrzymać dodatek w kwocie maksymalnej na każdym etapie nauki.
Wysokość udziału własnego Wnioskodawcy (w kosztach czesnego)
Do wniesienia udziału własnego w kosztach czesnego zobowiązani są tylko Wnioskodawcy zatrudnieni w wysokości:
15% wartości czesnego - w przypadku pobierania nauki w ramach jednej formy kształcenia na poziomie wyższym,
65% wartości czesnego – w przypadku pobierania nauki w ramach więcej niż jedna forma kształcenia na poziomie wyższym,
Z wniesienia udziału własnego w kosztach czesnego zwolniony jest Wnioskodawca, którego przeciętny miesięczny dochód w gospodarstwie domowym nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.
- Każdy wnioskodawca może uzyskać pomoc łącznie maksymalnie w ramach 20 (dwudziestu) semestrów/półroczy różnych form kształcenia na poziomie wyższym - warunek ten dotyczy także wsparcia udzielonego w ramach programów:
- „STUDENT - kształcenie ustawiczne osób niepełnosprawnych”,
- „STUDENT II – kształcenie ustawiczne osób niepełnosprawnych”,
Dodatkowo, przypominamy:
- dofinansowanie w ramach modułu II nie przysługuje w trakcie przerwy w nauce (np. urlop dziekański, urlop zdrowotny),
- decyzję o wysokości pomocy dla Wnioskodawcy podejmuje samorząd powiatowy,
- kwota dofinansowania nie może być większa niż kwota wnioskowana przez Wnioskodawcę,
- decyzja w sprawie udzielenia i wysokości dodatku na pokrycie kosztów kształcenia, należy do kompetencji samorządu powiatowego - aby wsparciem objąć wszystkich Wnioskodawców, samorząd może obniżyć zakres i wysokość dofinansowania
do poziomu, jaki wynika z wysokości kwot wnioskowanych we wszystkich wnioskach (zapotrzebowania) i kwoty przeznaczonej na realizację programu, - Wnioskodawca, który w okresie objętym dofinansowaniem, z przyczyn innych niż niezależnych od niego (np. stan zdrowia) - nie uczęszczał na zajęcia objęte planem/ programem studiów/nauki, a w przypadku przewodu doktorskiego – nie realizował przewodu doktorskiego zgodnie z przyjętym harmonogramem, zobowiązany jest do zwrotu kwoty dofinansowania kosztów nauki w tym semestrze/półroczu.
6.02.2023 r.
Zarządzenie Starosty 2023.pdf (228,49KB)
Załącznik nr 1 dofinansowanie do wypoczynku.pdf (196,08KB)
Załącznik nr 2 jednorazowa pomoc pieniężna.pdf (196,71KB)
Załącznik nr 3 zdarzenie losowe.pdf (196,56KB)
Załącznik nr 4 zdarzenie losowe-okresowa.pdf (197,06KB)
Załącznik nr 5 lokal.pdf (210,85KB)
Załącznik nr 6 lokal-rodzinny dom dziecka.pdf (211,08KB)
Załącznik nr 7 remont-zawodowa.pdf (195,95KB)
Załącznik nr 8 remont-rodzinny dom dziecka.pdf (196,86KB)
2.03.2022 r.
Zarządzenie Nr OR.120.13.2022 Starosty Opolskiego z dnia 14.02.2022 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania pomocy pieniężnej dotyczącej dzieci z terenu powiatu (39,44KB)
Załącznik nr 1 (dofinansowanie do wypoczynku).docx (21,54KB)
Załącznik nr 2 (jednorazowa pomoc pieniężna).docx (21,72KB)
Załącznik nr 3 (zdarzenie losowe).docx (21,49KB)
Załącznik nr 4 (zdarzenie losowe-okresowa).docx (21,63KB)
Załącznik nr 5 (lokal).docx (24,57KB)
Załącznik nr 6 (lokal-rodzinny dom dziecka).docx (24,62KB)
Załącznik nr 7 (remont-zawodowa).docx (21,79KB)
Załącznik nr 8 (remont-rodzinny dom dziecka).docx (21,84KB)
1.03.2022 r.
WSPARCIE DLA UKRAINY
W związku z działaniami militarnymi, które trwają na terytorium Ukrainy, Dział Pieczy Zastępczej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz Ośrodek Interwencji Kryzysowej pragnie zapewnić wsparcie pedagogiczno-psychologiczne dla wszystkich osób dotkniętych obecną sytuacją oraz udzielić poradnictwa dotyczącego sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych.
Nasza oferta jest w szczególności kierowana do obywateli Ukrainy przebywających na terenie Powiatu Opolskiego.
W celu usprawnienia komunikacji polsko-ukraińskiej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Opolu poszukuje wolontariuszy posługujących się językiem ukraińskim do towarzyszenia podczas spotkań z osobami, które nie porozumiewają się językiem polskim, a potrzebujących pilnego wsparcia.
Ponadto tut. Centrum, poszukuje chętnych studentów kierunków psychologicznych i pedagogicznych z językiem Ukraińskim, którzy są gotowi udzielić wsparcia osobom potrzebującym.
Prosimy o kontakt pod numerem telefonu: 77 44 20 531 lub 500 773 948
14.02.2022 r.
Nabór ofert na świadczenie usług psychiatry.docx (16,03KB)
14.02.2022 r.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Opolu uprzejmie przypomina, że od 01.01.2022 r. wnioski na dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dotyczące:
udziału w turnusach rehabilitacyjnych, zakupu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych, sprzętu rehabilitacyjnego, usługi tłumacza języka migowego oraz likwidacji barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się, można składać elektronicznie za pośrednictwem systemu SOW.
System Obsługi Wsparcia to nowoczesna platforma, za pomocą której Osoby Niepełnosprawne mogą elektronicznie składać wnioski o wsparcie finansowane przez PFRON, dystrybuowane przez jednostki samorządu terytorialnego.
Możliwe jest załatwienie sprawy drogą elektroniczną na każdym jej etapie:
- uzyskanie informacji,
- wypełnienie wniosku,
- podpisanie i złożenie wniosku,
- dokonanie ewentualnych wyjaśnień i uzupełnień,
- zapoznanie się ze wzorem umowy,
- rozliczenie dofinansowania.
Dostęp do Systemu jest nieodpłatny. Podstawowym i jedynym wymaganiem w celu spełnienia warunku zapewnienia ogólnokrajowego zasięgu jest dostęp do sieci internetowej.
Pełne korzystanie z Systemu wymaga posiadania narzędzia autoryzacji – uwierzytelnienia przez profil zaufany na platformie ePUAP lub przy pomocy kwalifikowalnego podpisu elektronicznego.
23.12.2021 r.
Uchwała Nr 1862/21 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 16 grudnia 2021 r. w sprawie wyboru oferty i ogłoszenia wyników otwartego konkursu ofert na powierzenie realizacji zadania publicznego pn. ”Zapewnienie w latach 2022-2023 opieki stacjonarnej dla osób w podeszłym wieku i osób przewlekle somatycznie chorych, przyjętych i skierowanych do domu pomocy społecznej przed dniem 1 stycznia 2004 r. organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 – 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie” (16,36KB)
Uchwała nr 1865/21 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 16 grudnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia wyników otwartego konkursu ofert na powierzenie w latach 2022 – 2023 realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej pn. Prowadzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 – 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (17,91KB)
23.11.2021 r.
Uchwała nr 1825/21 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 17 listopada 2021 r. w sprawie powołania Komisji konkursowej opiniującej oferty na powierzenie realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 – 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej pn. Prowadzenie w latach 2022 – 2023 domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży (17,92KB)
Uchwała nr 1826/21 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 17 listopada 2021 r. w sprawie powołania Komisji konkursowej opiniującej oferty na powierzenie realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 – 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej pn. Zapewnienie w latach 2022 – 2023 opieki stacjonarnej dla osób w podeszłym wieku i osób przewlekle somatycznie chorych przyjętych i skierowanych do domu pomocy społecznej przed dniem 1 stycznia 2004 r. (19,48KB)
9.11.2021 r.
Uchwała nr 1799/21 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 4 listopada 2021 r. w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na powierzenie realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej, pn. Zapewnienie w latach 2022 – 2023 opieki stacjonarnej dla osób w podeszłym wieku i osób przewlekle somatycznie chorych, przyjętych i skierowanych do domu pomocy społecznej przed dniem 1 stycznia 2004 r., organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 – 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Uchwała nr 1799-21.docx (20,68KB)
Załącznik do uchwały nr 1799-21.docx (42,05KB)
9.11.2021 r.
Uchwała nr 1800/21 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 4 listopada 2021 r. w sprawie ogłoszenia naboru członków Komisji konkursowej opiniującej oferty złożone w otwartym konkursie ofert na powierzenie realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej pn. Zapewnienie w latach 2022 – 2023 opieki stacjonarnej dla osób w podeszłym wieku i osób przewlekle somatycznie chorych przyjętych i skierowanych do domu pomocy społecznej przed dniem 1 stycznia 2004 r. organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 – 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Uchwała nr 1800-21.docx (27,76KB)
Załącznik nr 1 - Karta formalnej oceny oferty.docx (23,94KB)
Załącznik nr 2 - Karta merytorycznej oceny oferty.docx (25,25KB)
11.10.2021 r.
Uchwała nr 1756/21 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 6 października 2021 r. w sprawie ogłoszenia naboru członków Komisji konkursowej opiniującej oferty złożone w otwartym konkursie ofert na powierzenie w latach 2022 – 2023 realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej pn. Prowadzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 – 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Uchwała ZPO - Nabór członków Komisji konkursowej.docx (25,10KB)
Uchwała nr 1757/21 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 6 października 2021 r. w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na powierzenie w latach 2022 – 2023 realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej, pn. Prowadzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 – 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Uchwała ZPO - Ogłoszenie konkursu.docx (16,26KB)
Załącznik nr 1 - Ogłoszenie.docx (39,24KB)
Załącznik nr 2 - Karta formalnej oceny oferty.docx (23,51KB)
Załącznik nr 3 - Karta merytorycznej oceny oferty.docx (24,89KB)
24.03.2021 r.
Informacja dotycząca Narodowego Spisu Powszechnego
Od 1 kwietnia 2021 roku rozpocznie się Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, który będzie przeprowadzony na terenie całego kraju i obejmuje wszystkich mieszkańców.
Spis powszechny dostarczy pełnych, aktualnych i najbardziej szczegółowych danych o społeczeństwie zamieszkującym w Polsce, z uwzględnieniem profilu demograficznego, struktury społecznej, aktywności ekonomicznej oraz warunków życia. Jest jedynym źródłem danych umożliwiającym aktualizację wiedzy na temat sytuacji w Polsce osób ze szczególnymi potrzebami tj. osób, które ze względu na swoje cechy albo okoliczności, w których się znajdują, muszą podjąć dodatkowe działania w celu przezwyciężenia barier uniemożliwiających lub utrudniających im udział w różnych sferach życia na równi z innymi osobami.
Aktualne informacje nt. spisu znajdują się na stronie internetowej https://spis.gov.pl/ oraz w mediach społecznościowych statystyki publicznej https://www.facebook.com/USOpole/.
Narodowy Spis powszechny Ludności i Mieszkań w 2021 r. jest przeprowadzany od 1 kwietnia 2021 roku do 30 czerwca 2021 roku.
Zgodnie z ustawą o statystyce publicznej udział w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 jest obowiązkowy.
Od 15 marca 2021 roku została uruchomiona infolinia spisowa: 22 279 99 99
29.01.2021 r.
Uchwała nr 1394/21 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 28 stycznia 2021 r. w sprawie ogłoszenia wyników otwartego konkursu ofert na powierzenie w roku 2021 realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej pn. Prowadzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 – 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Uchwała nr 1394/21 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 28 stycznia 2021 r (17,53KB)
15.12.2020 r.
Uchwała nr 1282/20 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 10 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na powierzenie w 2021 roku realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej, pn. Prowadzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2 – 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Uchwała ZPO - Nabór członków.docx (25,49KB)
Uchwała ZPO - Ogłoszenie konkursu - Domy dla matek.docx (17,70KB)
Załącznik do uchwały - Ogłoszenie - Dom dla matek.docx (38,36KB)
Załącznik nr 1 do ogłoszenia - Wzór oferty.docx (53,62KB)
Załącznik nr 2 do ogłoszenia - Karta formalnej oceny oferty.docx (23,43KB)
Załącznik nr 3 do ogłoszenia - Karta merytorycznej oceny oferty.docx (24,99KB)
Załącznik nr 4 do ogłoszenia - Wzór umowy.docx (76,20KB)
2.09.2020 r.
Powiat Opolski realizuje projekt pn. „Wsparcie dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej w okresie epidemii COVID-19”, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój lata 2014-2020 - Działanie 2.8 Rozwój usług społecznych świadczonych w środowisku lokalnym, PI 9iv: Ułatwianie dostępu do przystępnych cenowo, trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym.
Wysokość dofinansowania 706 205 zł, w tym: 595 189,57 zł - 84,28 % ze środków europejskich, 111 015,43 zł – 15,72 % ze środków krajowych
Okres realizacji od 31 lipca 2020 r. do 30 listopada 2020 r.
Realizator: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Opolu
Głównym celem Projektu jest zapobieganie i ograniczenie negatywnych skutków wystąpienia COVID-19 w obszarze pieczy zastępczej. Realizacja celu nastąpi poprzez wzmocnienie rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka, placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dom Dziecka w Turawie, Dom Dziecka im. Janusza Korczaka w Tarnowie Opolskim, Dom Dziecka w Chmielowicach) w zakresie bezpiecznej realizacji zadań tych podmiotów w okresie epidemii Covid-19. W ramach pomocy w organizacji zdalnego nauczania wsparcie otrzymają dzieci umieszczone w pieczy zastępczej poprzez zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania i sprzętu audiowizualnego.
Celem szczegółowym Projektu jest wsparcie dzieci, rodziców zastępczych i pracowników rodzinnych oraz instytucjonalnych podmiotów pieczy zastępczej w sytuacji zagrożenia epidemią choroby COVID 19 poprzez:
1) zakup sprzętu i oprogramowania na cele realizowania zadań w trybie zdalnego nauczania (w tym zakup laptopów, komputerów stacjonarnych i oprogramowania do nich, oraz sprzętu multimedialnego) oraz oprogramowania dla osób z niepełnosprawnością – 157 laptopów z torbą i myszką, 157 zestawów słuchawek nausznych z mikrofonem, 4 urządzenia wielofunkcyjne, sprzęt audiowizualny w tym: 4 projektory, 3 telewizory oraz 9 licencji oprogramowania,
2) zakup środków ochrony indywidualnej i wyposażenia do bezpośredniej walki z epidemią (w tym zakup środków ochrony indywidualnej – maseczek, rękawiczek, zakup środków dezynfekcyjnych) – 4000 maseczek, 403 litry płynu do dezynfekcji, 20 150 par rękawiczek
3) zakup wyposażenia do organizacji miejsc kwarantanny/izolacji dla dzieci z pieczy zastępczej w tym 6 tapczanów, 6 szaf, 6 biurek, 6 krzeseł, 3 lustra, wieszaki, komody, ręczniki, sztućce, zestawy kołdra z poduszką, roletki, czajniki, termometry.
3.07.2020 r.
1.07.2020 r.
19.06.2020 r.
29.05.2020 r.
Uchwała nr 968-20 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 22 maja 2020 r. w sprawie ogłoszenia naboru członków Komisji konkursowej opiniującej oferty złożone w otwartym konkursie ofert na powierzenie w 2020 roku realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej pn. Prowadzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2-3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (14,16KB)
Załącznik do uchwały (ogłoszenie) (17,48KB)
26.05.2020 r.
Uchwała nr 967/20 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 22 maja 2020 r. w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na powierzenie w 2020 roku realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej, pn. Prowadzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 2-3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (15,70KB)
Uchwała nr 958/20 Zarządu Powiatu Opolskiego z dnia 12 maja 2020 r. w sprawie odstąpienia od zawarcia umowy o powierzenie w latach 2020 - 2021 realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej pn. Prowadzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży w związku z wycofaniem oferty przez organizację pozarządową (15,39KB)
Załączniki do uchwały - ogłoszenie otwartego konkursu ofert (40,22KB)
Oferta realizacji zadania publicznego - Załącznik nr 1 do ogłoszenia.docx (54,38KB)
Zał. 2 karta formalnej oceny oferty 20.05.2020.docx (23,27KB)
Zał. 3 karta merytorycznej oceny oferty 20.05.2020.docx (25,02KB)
Umowa - zał. 4 Dom dla matek 21.05.2020.docx (76,63KB)
17.03.2020 r.
Zgodnie z procedurą udzielania pomocy osobom wymagającym wsparcia, którym wydano decyzję nakazującą poddaniu się obowiązkowej kwarantannie, w związku z rozpowszechnianiem się choroby zakaźnej COVID-19 Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Opolu świadczyć będzie pomoc w postaci specjalistycznego poradnictwa w formie rozmowy telefonicznej. Pomoc i wsparcie w celu przywrócenia równowagi psychicznej udzielane będą przez pracownika tut. Centrum psychologa Panią Aleksandrę Stelmaszak, osobom objętym kwarantanną domową, w szczególności osobom samotnym, starszym, niepełnosprawnym, przewlekle chorym oraz innym wymagającym takiego wsparcia.
509 377 842
13.03.2020 r.
W związku z pandemią KORONAWIRUSA POWIATOWE CENTRUM POMOCY RODZINIE w Opolu wprowadza ograniczenia przyjmowania i obsługi petentów od dnia 13.03.2020 r. do odwołania!
Sekretariat: 77 44 20 504
Osoby niepełnosprawne: 77 44 20 509, 77 44 20 510
Koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej: 77 44 20 531, 77 44 20 544, 77 44 10 454
Wnioski i inną korespondencję wraz z podaniem numeru telefonu do kontaktu proszę przesyłać drogą elektroniczną na adres e-mail pcpropole@pcpropole.pl, pcpropole@wp.pl lub za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Przypominamy, że wniosek o dofinansowanie udziału w turnusach rehabilitacyjnych, wniosek na przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze oraz wszystkie wnioski w ramach Aktywny Samorząd można złożyć bez wychodzenia z domu za pośrednictwem Platformy SOW – System Obsługi Wsparcia https://sow.pfron.org.pl/logowanie.
Prosimy o wyrozumiałość i stosowanie się do ogólnie przyjętych zasad SANEPID- u!
14.05.2019 r.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Opolu w związku z realizacją projektu „Bliżej Rodziny i dziecka- wsparcie rodzin przeżywających problemy opiekuńczo- wychowawcze oraz wsparcie pieczy zastępczej – II edycja”, utworzyło Powiatowe Centrum Wsparcia Rodziny, które ma charakter wielospecjalistyczny. Powstało z myślą o pomocy nie tylko rodzinom i osobom dotkniętym trudnymi chwilami, będących w kryzysie lub zmagających się z problemami opiekuńczo- wychowawczymi, ale także tym, którzy chcą się wzmacniać w pokonywaniu przeciwności, chcą żyć pełniej, chcą się rozwijać. Inicjatywa skierowana jest do mieszkańców Powiatu Opolskiego ziemskiego.
Powiatowe Centrum Wsparcia Rodziny funkcjonuje od 1 kwietnia 2019 r. i świadczy nieodpłatną pomoc:
• socjalną;
• psychiatryczną;
• psychologiczną
• terapeutyczną z zakresu terapii uzależnień.
Powiatowe Centrum Wsparcia Rodzinny utworzone zostało w Opolu przy ul. Książąt Opolskich 27 (pokój 107), jest czynne od poniedziałku do piątku. W celu skorzystania ze wsparcia konieczny jest kontakt telefoniczny: 77 44 10 567.